Producenci, tworząc wyrób, muszą również przewidzieć sposoby zabezpieczenia towaru w różnych sytuacjach. Dopasowane opakowania kartonowe często są indywidualnie projektowane. Oprócz funkij ochronnej można na powierzchni kartonu umieścić informacje dla klienta oraz treści reklamowe i adresowe. W tym wypadku opakowanie uzupełnia wygląd produktu, który umieszczony jest na półce sklepowej. Oprawa graficzna jest uzależniona od strategii marketingowej oraz stylistyki używanej przez producenta. Główną funkcją, jaką pełnią opakowania kartonowe jest ochrona produktu w transporcie. Tektura jest odporna na uszkodzenia mechaniczne oraz pozwala utrzymać produkt bez zabrudzeń. Takie konfekcjonowanie towaru ułatwia tworzenie opakowań zbiorczych i okładanie opakowań na paletach. Często projektanci umieszczają elementy wzmacniające, aby poprawić odporność opakowań na wgniecenia. Takie przegródki stabilizują również produkt i chronią go przed przesunięciem we wnętrzu kartonu. Dobrą praktyką jest wykonanie pudełek z materiałów z recyklingu.